2019 Mexiko

...

S Jawou na cestách Mexiko Mexico City Michal Franc
S Jawou na cestách Mexiko
S Jawou na cestách Na Pionýrech do Černobylu, Jawa, na Jawách, Černobyl, Ukrajina, dobrodruzi, Michal Franc

reportáž: Nepovedené Mexiko

Pionýrem přes Mexiko. Mělo to tak být, ale bohužel se vždy nevede, jak byste chtěli. A nám se v Mexiku opravdu nevedlo. Ale hlavní je se z toho nepo…. 🙂

Když jsme se vrátili z poslední cesty, která vedla do Ruska, začali jsme hned přemýšlet, kam vyvezeme naše stařičké Jawy příště.  Ani to moc dlouho netrvalo a destinace byla jasná. Mexiko! Řekli jsme si, že posuneme hranice možností Pionýrů. A tak jsme na nich chtěli projet napříč Mexikem od oceánu po Karibský záliv. Plánů a variant bylo hned několik. Členové týmu se během plánování měnili, až jsme nakonec zůstali opět sami dva (Michal a Martin).

S Jawou na cestách Mexiko
          Věděli jsme, že to nebude nic lehkého a právě proto nás to lákalo. Bylo to pro nás vše úplně nové. Už to nebylo jen sednout na motorku a vyrazit. A tak se rozběhl skoro osmiměsíční maraton zařizování. Začali jsme shánět motorky, které bychom do Mexika poslali. Sehnalo se několik vraků a Martin na nich začal hned pracovat a přetvořil je ve dvojčata našich cestovních motorek pro Evropu. Já (Michal) se pustil do plánování trasy, domlouvání zajímavých setkání po Mexiku, ale hlavně do zařizování přepravy motorek a do boje se všemi možnými a nemožnými úřady.

Ač se to může zdát v dnešní době jednoduché sehnat přepravce, který dopraví dvě motorky do Mexika a zpět, zas tak jednoduché to není. Nakonec se podařilo oslovit firmu Gefco, která s tím měla zkušenosti a začala vše zařizovat. Rok před námi dostala do stejné destinace tři slavné osobnosti s motorkami. A tak volba byla jasná.

Po téměř půlroční práci a komunikování s mexickými úřady bylo vše zařízeno. V Mexiku od nás měli dokonce celkový soupis všeho, co budeme přepravovat. Měli ke každé matičce, trysce, drátu, prostě ke všemu mezinárodní kód, váhu a cenu. Přišel den, kdy nám volal přepravce, že je objednán let. Ano motorky měly letět. Jelikož jsou malé a dají se zabalit do poměrně malé bedny, tak vyšla levněji letecká doprava od námořní. A další výhodou byla rychlost přepravy.

Motorky odjely tedy v bednách na letiště do Prahy. Ten den nám spadl velký kámen ze srdce, protože to nejsložitější bylo už za námi. Teď už jen čekat, než motorky za týden odletí a my si je za další týden vyzvedneme v Mexiko City. A jak se říká: „To nevymyslíš“, tak ještě ten samý den nám přepravce zavolal, že motorky poslat do Mexika neumí a že je zítra vrátí. A to už byly proclené, prošly bezpečností kontrolou a čekaly na rampě na letišti na odlet. Několik dalších dnů a probdělých nocí jsme neustále komunikovali s přepravcem a snažili se to vyřešit. Bohužel s námi nakonec přestali komunikovat a motorky nám během pár dnů přivezli domů. Do dnes neznáme reálný důvod, proč k tomu došlo. Každopádně jsme jim naštěstí neplatili žádnou zálohu a ani za přepravu, takže jsme v tom moc nezahučeli.

My jsme o Mexiko nechtěli přijít, a tak jsme vyrazili do víru jednoho z největších měst na světě bez motorek. Tím bohužel naše smůla nepřestala. Nejprve mělo letadlo z Prahy do Paříže hodinové zpoždění. To jsme brali jako normální. Po přistání v M.C. jsme zjistili, že mi (Michal) nedorazilo zavazadlo. Ok, taky nevadí, protože nás na reklamační přepážce ujistili, že vědí, kde zavazadlo je a do večera ho dopraví na hotel. To se bohužel nekonalo. Po desítkách telefonů a několika dnech nám letecká společnost oznámila, že se zavazadlo ztratilo definitivně. Ať si koupím, co v něm bylo a až se vrátím do ČR, vše proplatí. Vyrazil jsem tedy na nákup. Nový kufr, stan, spacák, karimatka, oblečení. (Opravdu vše po návratu proplatili). Když dorazím na pokoj, mám telefon z letiště, a jak už jsem jednou psal: „To nevymyslíš“. Volají s radostnou zprávou. Zavazadlo se našlo a za hodinu bude na hotelu. Ano teď, když jsem si vše koupil. Takže nakonec jsem se z Mexika vracel se dvěma stany, spacáky a vlastně se vším.

Ale aby to nebylo tak jednoduché, zavazadlo dorazilo na pokoj rozřezané a vykradené. Po dalších telefonech a emailech na reklamační oddělení letecké společnosti se podařilo vyhádat i proplacení chybějících věcí. Myslíte, že tím naše smůla skončila? Omyl. Pokračovalo to dál a nabíralo to ještě větších obrátek. Ve směnárně nás okradli o 2000 pesos. Prostě hodili stodolarovku pod pult a tvrdili, že jsme jim dali jen 4 a ne 5. Vysvětlujte člověku v zemi, kde je negramotnost vyšší než gramotnost, že opravdu umíte počítat do pěti.

Motorky jsme si chtěli v Mexiko City půjčit. Ač je to jedno z největších měst světa, tak zde motopůjčovny nejsou. Teda kromě těch, co nabízí velké motorky za ranec peněz. Ale měli jsme štěstí, nebo aspoň to tak zprvu vypadalo. Kontaktoval nás totiž mexický cestovatel, který nám chtěl motorky půjčit. Prý to bude „friendly price“. Super, takže jsme měli domluvené motorky a mohlo se vyrazit. Tedy než jsme zjistili, že ta „přátelská cena“ je 80 tisíc pesos (cca 100 000 Kč). No zas takoví přátelé teda nejsme. Za takovou cenu koupíte v Mexiku čtyři fungl nové motorky. Slušně ho posíláme někam a jdeme si koupit motorky do obchodu.  V obchodech se s námi nechtějí bavit, protože převod na cizince není úplně jednoduchý, a tak nám téměř všude tvrdí, že nám motorky nemohou prodat. Nevypadá to vůbec dobře a docela nás to štve, protože ceny malých motorek jsou více než dobré. Čínská stopětadváca stojí na naše cca 15000.

Jako blesk z čistého nebe nám píše polská holčina Tess, která je momentálně v M.C. a se svým mexickým přítelem nám nabízejí pomoc při nákupu motorek. Dopoledne vše dojednáváme u nich doma a večer vyrážíme do obchodního řetězce Electra, kde kromě praček a ledniček prodávají i motorky. Vybíráme pěkné stopadesátky za krásných 20 000kč kus. V obchodě jsou milý a dávají nám zdarma přilby a pojištění. Ale jak jsme si už v Mexiku zvykli, není nic růžové, jak vypadá. Takže po zaplacení kreditní kartou nám oznamují, že máme něco s kreditkou a peníze neobdrželi. Já samozřejmě v mobilní aplikaci vidím, že peníze odešly. V obchodě jsou neoblomní a začínají být nepříjemní a nakonec nás vyhodí bez motorek a bez peněz. Nepomůže ani mexický přítel, dokonce ani policie.

Okamžitě volám do své banky, ale ta nám jen oznamuje, že je to náš problém. Tess ještě několik dní s Chuanem chodí do obchodu a snaží se je přesvědčit, aby nám dali motorky, nebo vrátili peníze. Nakonec nám pomohli z českého velvyslanectví v Mexiko City. Potvrdili, že se jedná o klasický podvod na turisty a do obchodu vyslali pana L. Balcaříka. Ten si nechá zavolat ředitele obchodního řetězce, kde jsme byli podvedeni. Oznamuje mu, že moje maminka je významná česká ministryně a jestli nechtějí problémy, ať peníze vrátí. Jen dodávám, že maminka není ministryně 🙂 . A zabralo to, do tří dnů jsou peníze na účtu. Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat za pomoc českému konzulátu v M.C. a hlavně panu Balcaříkovi.

Dobře, tak na motorkách to nebude. Rozhodujeme se, že si půjčíme auto. Jdeme do auto půjčovny a vybíráme si nejlevnější přibližovadlo. Problém nastává ve chvíli, když musíme složit jistinu. Půjčovna nám sděluje, že máme zablokovanou kreditku. Naše slavná Česká spořitelna nám totiž zablokovala kreditku. Místo toho, aby zablokovala tu platbu za motorky, kdy nám oznámila, že je to náš problém, tak nám zablokovala kreditku a vůbec nás o tom neinformovala. A operátorka mi jen říká, že pro odblokování si musím na nejbližší pobočku. Hm, tak to asi nepůjde že. Problém je, že i když máme dostatečnou hotovost, tak půjčovny berou jen kreditku a peníze prostě nechtějí. Takže ani auto nebude. Když se to sere, tak se to prostě sere. V tu chvíli si říkáme, že to už stačilo a letíme domů. Přebukováváme letenky a vyrážíme dom. Smůla však neskončila ani při odletu. V Mexiku zpožděné letadlo o 4 hodiny. To znamenalo, že jsme nestihli přestup v Paříži a uvízli jsme tam na dalších 10 hodin.

Mohlo by se zdát, že vše stálo za houby. Ale je potřeba si najít pozitiva a „nepo…. se z toho“, jak se říká. Takže na druhou stranu jsme byli týden v Mexiku. Týden v hlavním městě a ještě k tomu v jednom z největších na světě. Tudíž bylo denně co navštěvovat a obdivovat. Dost nás zaujala doprava. Neorganizovaný chaos a pohyb vozidel po silnicích. Nikomu tu nic neříkají blinkry a největší zábava byla na světelných křižovatkách. Na spoustě z nich stáli strážníci a snažili se řídit provoz. Všem bylo stejně jedno, co policajt ukazuje, a nikoho už vůbec nezajímali nějaké semafory. Kdo byl větší, rychlejší nebo aspoň drzejší, tak jel, červená, nečervená, policajt, nepolicajt. Ten zmatek jsme si užívali v taxících. Snad každé druhé auto ve městě byl taxík. Stačilo mávnout rukou a hned jste měli tři u sebe. Časem jsme zjistili, že čím horší a rezatější, tím byla cena dopravy nižší. Stopovali jsme zásadně vraky, které měly častokrát vystřelený airbag, prorezlými dírami bylo vidět skrz podlahu, nebo alespoň měly uražená zrcátka. V takovémto taxíku jste pak jeli třeba 10 kilometrů za 40 korun. Díky tomu jsme projezdili velkou část Mexiko City.

Byli jsme se podívat na náměstí Plaza de la Constitución, zkráceně nazývané El Zócalo. Je to největší náměstí v Mexiko City a jedno z největších na světě. Každá strana je dlouhá víc než 400 metrů. Na jedné straně je prezidentský palác Palacio National a na druhé katedrála Metropolitana. Tato katedrála je největší katedrála v Americe a největší barokní katedrála na světě. Před ní je denně několik šamanů, kteří na vás za malý poplatek provedou rituál očisty duše. Pokud se cítíte špatně na těle nebo na duši, nebo máte v životě smůlu, zlomené srdce nebo jiný problém, tak pomocí kouzelného rituálu a bylinek vám od toho pomůžou.  Asi jsme si měli tímto rituálem také projít, aby se na nás nelepila smůla. Nenechali jsme si také ujít návštěvu muzea se zříceninou Velkého chrámu – Templo mayor. Začal se stavět v roce 1390 a v roce 1521 byl celý komplex zničen Španěly. Prohlídka začíná v podzemí, ze kterého pokračujete přímo mezi ruiny pyramidy. Prohlídková trasa vás zavede až k velkému muzeu, které mapuje celou historii území. Fascinující na celé prohlídce je taky skutečnost, že si procházíte starobylé ruiny uprostřed hlavního města. K vidění toho bylo v Mexiko City opravdu dost.

Veškerá negativa výletu nás spíše posílila a naučila nás zvládat nové stresové situace. Ne vždy se vše podaří. Je potřeba se poučit a vzít si z toho to pozitivní. Nás to jen nakoplo a už v letadle jsme začali plánovat další výpravu. A než jsme přistáli v Praze, měli jsme jasno. Když jsme navštívili nejnebezpečnější město Ameriky, tak dál vyrazíme do nejnebezpečnějšího města světa. Tím je bezpochyby město Pripjať a radioaktivní zóna kolem Černobylu.